Ons IKC
IKC Kloetinge kent een algehele integraliteit. Integrale ontwikkeling, integrale zorg, maar ook een integrale samenwerking tussen medewerkers, directie, ouders en de wijk. Samen dragen we de zorg voor onze kinderen vanuit een gedeelde pedagogische visie waarbij we zoveel mogelijk tegemoet komen aan de basisbehoeften van onze kinderen:
Competentie: Vertrouwen en plezier in eigen kunnen;
Autonomie: Ruimte krijgen om zelf te kiezen en verantwoordlijkheid te nemen;
Relatie/verbondenheid: Je veilig en geaccepteerd voelen.
We zien deze drie basisbehoeften als een belangrijk fundament voor het welzijn van onze kinderen.
IKC Kloetinge is een laagdrempelige instelling, waardoor het contact tussen onze professionals, de ouders en de leerlingen vanzelf verloopt. We zien dit als een goede basis die ten grondslag ligt aan deze gedeelde zorg en een gezond pedagogisch klimaat.
Daarnaast is IKC Kloetinge een ontmoetingsplaats waar ouders elkaar spreken, professionals elkaar versterken en waar samen verantwoordelijkheid wordt genomen in kind- en talentontwikkeling.
Waar wij voor staan:
-
Visie
Wanneer we goed kijken naar de kinderopvang binnen ons IKC en de manier waarop kinderen zich daar in eigen tempo mogen ontwikkelen en steeds ontwikkelingsnabij uitgedaagd worden, zien we een discrepantie wanneer we dit vergelijken met het traditionele jaarklassensysteem waarmee het onderwijs is ingericht en waarin de methode veelal bepaalt hoe en hoe snel een kind zich moet ontwikkelen.
Om het kind vanuit de opvang aan het onderwijs deel te laten nemen en het te laten ‘passen’ in het jaarklassensysteem zijn we voorbij gegaan aan het feit dat elk kind het recht heeft om zich in een eigen tempo te ontwikkelen, maar vroegen het zich te meten aan het gemiddelde kind dat door het systeem, de methode of de toetsing, werd bepaald.
Andere organisatie:
Dit gegeven heeft ons drie jaar geleden doen besluiten het onderwijs anders te gaan inrichten. Met de kennis van de werkwijze uit de kinderopvang en de grote wens vanuit het schoolteam om kinderen ook meer ontwikkelingsnabij uit te kunnen dagen, zijn we aan het begin van het schooljaar 2022-2023 begonnen met het vormen van unit 1, bestaande uit leerlingen van de groepen 1, 2 en 3, geformeerd in 4 stamgroepen.
Vanuit de stamgroep gaan clusters leerlingen, die qua ontwikkeling dicht bij elkaar staan, op hun eigen niveau ontwikkelingsactiviteiten doen, waarbij de instructie gegeven wordt door de leerkracht en de verwerking zelfstandig plaatsvindt of begeleid wordt door een onderwijsassistent.
Binnen deze vorm van onderwijs bepaalt de ontwikkeling van het kind wat de nieuwe doelen worden en niet het gemiddelde kind. Methodes worden hierbij flexibel ingezet.
–==–
Op dit moment werken we met unit 1, 2 en 3, in totaal bestaande uit 9 stamgroepen, waarbij we dezelfde werkwijze hanteren als hierboven beschreven.
Binnen de units zijn 6 assistentes werkzaam (2 per unit). -
Drempelloze ontwikkeling
Onze werkwijze sluit aan bij onze doelstellingen en de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind. De organisatie wordt hierop aangepast. De ontwikkellijn voor de kinderen in onze units (kinderen van 0 tot 13 jaar) is een doorgaande en ononderbroken ontwikkellijn, waarbij de overgangen tussen de units logisch en vloeiend verlopen. Van ‘ouderwetse drempels’ (van peuter naar kleuter of van kleuter naar groep 3) is geen sprake meer.
-
Kernwaarden: Samen, veiligheid en respect
Samen:
Samen is een kernwaarde die duidelijk zichtbaar is in ons IKC. Samen werken, samen spelen en niemand uitzonderen is een belangrijke aspect binnen ons IKC. Maar niet alleen onze kinderen doen veel samen, ook het team is ervan overtuigd dat, wanneer we onze ‘krachten’ bundelen, we meer kunnen bereiken. Ons IKC-team is professioneel, hecht en eensluidend doelgericht, zodat het garant kan staan voor een doorgaande ontwikkellijn, waarbij al de talenten van het kind een rol kunnen spelen.
Maar ook een naadloze samenwerking met ouders is hierbij onontbeerlijk. Zij kennen als geen ander hun kind en worden met regelmaat uitgenodigd mee te denken tijdens de ontwikkeling.
Samen met de buurt, de verenigingen, maar ook gemeente of inspectie. Samen is een kernwaarde waarvan wij stellen dat het een belangrijke pijler onder ons IKC is.Veiligheid:
Veilig is onze tweede kernwaarde. Niet alleen bieden wij fysieke veiligheid voor onze kinderen, medewerkers en ouders, ook mentale veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. We gaan ervan uit dat, wanneer kinderen zich veilig voelen, ze in staat zijn om zich optimaal te ontwikkelen, om optimaal te presteren. Veiligheid is niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar in termen als ‘warmte’ of ‘geborgenheid’. Ouders die hun kind aan ons overdragen, kunnen dat met een gerust hart doen. Een gevoel van veiligheid is voor ons onlosmakelijk van ontwikkel- en leerplezier.Respect:
Respect is een kernwaarde die als een rode draad door ons IKC en ons werk loopt. We hebben respect voor elkaars mening en overtuiging. Kinderen ontwikkelen zich bij ons in een respectvolle omgeving en we leren ze dat ze zich respectvol gedragen jegens medewerkers, ouders en kinderen. We verwachten ook een respectvolle benadering van ouders en participanten. Respect heeft voor ons alleen waarde wanneer dit wederzijds is. Daarnaast zullen we onze kinderen leren respectvol om te gaan met de omgeving, de natuur.
Deze kernwaarde is voor ons dusdanig elementair, dat iedereen die deze kernwaarde in ons IKC niet respecteert, daar op aangesproken zal worden.
Wij houden van diversiteit, bij ons mag je anders zijn en anders denken.